پودر منیزیم یک ماده معدنی است که از فلز منیزیم به دست می‌آید. این ماده به دلیل وزن سبک و استحکام بالا، در صنایع مختلف کاربرد دارد.

پودر منیزیم(Magnesium powder)یک ماده جامد سفید نقره‌ای است که چگالی آن 1.74 گرم بر سانتی‌متر مکعب است.همچنین این پودر می تواند به صورت مکمل غذایی یا به عنوان ماده افزودنی در محصولات مختلف مانند غذاها، داروها و محصولات آرایشی استفاده شود.

فهرست مطالب

منیزیم،‌ فلزی به رنگ سفید خاکستری هشتمین عنصر فراوان در پوسته زمین است. منیزیم به شدت واکنش پذیر بوده (خصوصا حالت پودری و نواری) و سوختن آن با نور شدید سفید خیره کننده و دمای زیادی (تا 3100 درجه سلسیوس) همراه است که طول موج های پرتو فرا بنفش را شامل می شود.

در گذشته‌ها از پودر این فلز برای نوردهی به سوژه در عکاسی با فلاش استفاده می‌شد.همچنین، در آتش‌بازی، نورپردازی صحنه تئاتر و شبیه‌سازی از این عنصر استفاده می کردند. بعد از آهن و آلومینیوم، منیزیم بیشترین استفاده را در میان فلزات دارد.

اصلی‌ترین کاربردهای این عنصر عبارت است از تولید آلیاژهای آلومینیوم، ریخته‌گری (دایکاست)، حذف گوگرد در تولید آهن و فولاد، تولید تیتانیوم (فرایند کرال)، صنعت خودروسازی، صنایع هوافضا، صنایع الکترونیک (لپ تاپ و تبلت و …) مورد استفاده قرار می گیرد. 

آشنایی با تاریخچه پودر منیزیم

تاریخچه منیزیم

منیزیم در سال ۱۷۵۵ توسط جوزف بلک در ادینبورگ اسکاتلند شناسایی شد و توسط سر همفری دیوی در سال ۱۸۰۸ در لندن تولید شد. منیزیم یک فلز سفید درخشان و نسبتاً نرم است. این فلز یکی از عناصر فراوان در طبیعت است که به میزان ppm 23000 در پوسته زمین وجود دارد

فلز منیزیم ( Magnesium ) از ماگنز یالیتوس به معنی سنگ منیزیمی گرفته شده است این سنگ معدنی سفید رنگ است که در ناحیه ماگنزیا ، در یونان قدیم پیدا شده است .  عدد  اتمی این عنصر 12  و وزن اتمی آن 312/24   میباشد .

مشخصات پودر منیزیم

ویژگیمقدار
عدد اتمی12
نماد شیمیاییMg
جرم اتمی24.305
نقطه ذوب650 درجه سانتیگراد
نقطه جوش1107 درجه سانتیگراد
چگالی1.738 گرم بر سانتی‌متر مکعب
ظرفیت گرمایی ویژه0.922 ژول بر گرم بر درجه سانتیگراد
رسانایی گرمایی156 وات بر متر بر درجه سانتیگراد

تولید پودر منیزیم

تولید پودر منیزیم

دو روش اصلی برای تولید پودر منیزیم وجود دارد:

  • روش الکترولیز

در این روش، منیزیم از محلول مذاب نمک های منیزیم، مانند کلرید منیزیم، توسط الکترولیز تولید می شود. در این روش، یک جریان الکتریکی از طریق محلول مذاب عبور داده می شود که باعث می شود منیزیم به صورت یون های منیزیم آزاد شود. این یون های منیزیم در آند (قطب مثبت) رسوب می کنند و به پودر منیزیم تبدیل می شوند.

  • روش اتمیزه کردن

در این روش، منیزیم جامد در یک اتمیزه کننده با فشار زیاد به ذرات بسیار کوچک تبدیل می شود. این ذرات سپس در یک کوره مخصوص قرار می گیرند و با گازهای سوختی گرم می شوند. در این فرآیند، منیزیم بخار شده و سپس در یک محفظه سرد کننده به پودر منیزیم تبدیل می شود.

کاربردهای پودر منیزیم

پودر منیزیم در صنایع مختلفی مانند صنایع خودروسازی، صنایع متالورژی، صنایع الکترونیک، صنایع غذایی، صنایع نساجی و صنایع شیمیایی کاربرد دارد.

در صنایع نساجی، پودر منیزیم برای تولید پارچه‌های مقاوم در برابر آتش استفاده می‌شود.

در صنایع شیمیایی، پودر منیزیم برای تولید مواد شیمیایی مانند منیزیم هیدروکسید و منیزیم اکسید استفاده می‌شود.

 

در صنایع متالورژی، پودر منیزیم برای ساخت آلیاژهای منیزیم استفاده می‌شود. آلیاژهای منیزیم به دلیل وزن سبک و استحکام بالا، در صنایع مختلف مانند ساخت هواپیما، موشک و ساخت قطعات خودرو مانند بدنه، شاسی و قطعات داخلی کاربرد دارند.

ساخت موشک منیزیم

در صنایع الکترونیک، پودر منیزیم برای ساخت قطعات الکترونیکی مانند خازن‌ها، ترانزیستورها و مدارهای چاپی استفاده می‌شود.

در صنایع غذایی، پودر منیزیم به عنوان یک افزودنی غذایی برای بهبود خواص غذایی استفاده می‌شود.

منیزیم کاربردهای دیگری نیز دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • **استفاده در آتش‌بازی و نورپردازی
  • **استفاده در کشاورزی به عنوان یک کود
  • **ریخته‌گری: منیزیم به دلیل نقطه ذوب پایین، در ریخته‌گری به خصوص ریخته‌گری دایکاست استفاده می‌شود.
  • **حذف گوگرد: منیزیم در تولید آهن و فولاد برای حذف گوگرد استفاده می‌شود.
  • **تولید تیتانیوم: منیزیم در فرایند کرال برای تولید تیتانیوم استفاده می‌شود.

خطرات پودر منیزیم

پودر منیزیم می تواند در صورت استنشاق، بلعیدن یا تماس با پوست یا چشم مضر باشد. استنشاق پودر منیزیم می تواند باعث تحریک ریه ها شود. بلعیدن پودر منیزیم می تواند باعث تهوع، استفراغ، اسهال و درد شکم شود. تماس پودر منیزیم با پوست یا چشم می تواند باعث تحریک پوست یا چشم شود.

در صورت استنشاق، بلعیدن یا تماس با پوست یا چشم پودر منیزیم، باید بلافاصله کمک پزشکی دریافت کنید.

در صورت آتش‌سوزی ناشی از پودر منیزیم، از آب برای خاموش کردن آتش استفاده نکنید. برای خاموش کردن آتش می‌توان از پودر شیمیایی خشک، دی‌اکسید کربن یا ماسه استفاده کرد.

روش نگهداری و بسته‌بندی پودر منیزیم

پودر منیزیم یک ماده شیمیایی بسیار واکنش‌پذیر است و باید با احتیاط نگهداری شود. پودر منیزیم به راحتی با آب، اسیدها و بازها واکنش می‌دهد و می‌تواند باعث آتش‌سوزی یا انفجار شود.

پودر منیزیم باید در مکانی خشک و خنک، دور از نور مستقیم خورشید و رطوبت نگهداری شود. همچنین، پودر منیزیم باید در ظرفی محکم و غیرقابل نفوذ به هوا نگهداری شود.

پودر منیزیم معمولاً در کیسه‌های پلاستیکی، فلزی یا کاغذی بسته‌بندی می‌شود. بسته‌بندی پودر منیزیم باید محکم و غیرقابل نفوذ به هوا باشد. همچنین، بسته‌بندی باید دارای برچسب اطلاعات کامل پودر منیزیم باشد.

مقایسه فروش پودر منیزیم با فروش پودر مس

بر اساس گزارشات منتشر شده توسط سازمان بین‌المللی مس، در سال 2023، میزان تولید پودر منیزیم در جهان حدود 1.5 میلیون تن بوده است. این میزان در سال 2024 به حدود 1.7 میلیون تن افزایش یافت.

همچنین، بر اساس گزارشات منتشر شده توسط موسسه تحقیقاتی IFR، در سال 2023، میزان تولید پودر مس در جهان حدود 0.8 میلیون تن بوده است. این میزان در سال 2024 به حدود 0.9 میلیون تن افزایش یافت.

تفاوت فروش پودر منیزیم و پودر مس به دلیل تفاوت‌های بین این دو ماده است. پودر منیزیم به دلیل وزن سبک و استحکام بالا، در صنایعی مانند خودروسازی، هوافضا و الکترونیک کاربرد دارد. این صنایع در حال رشد هستند و به همین دلیل، تقاضا برای پودر منیزیم نیز در حال افزایش است.

پودر مس نیز در صنایع مختلفی کاربرد دارد، اما کاربرد اصلی آن در صنایع برق و الکترونیک است. این صنایع نیز در حال رشد هستند، اما رشد آن‌ها به اندازه صنایع خودروسازی، هوافضا و الکترونیک نیست.

در مجموع، انتظار می‌رود که تقاضا برای پودر منیزیم در سال‌های آینده نیز ادامه داشته باشد و فروش این ماده همچنان بیشتر از پودر مس باشد.

بازار فروش