لوازم آتش‌‌ بازی غیر ایمن و وسایل محترقه غیر استاندارد ، آسیب های جبران ناپذیری را وارد می کنند . استفاده از لوازم آتش‌‌ بازی در جشن چهارشنبه سوری، در زمان ناصرالدن شاه قاجار و توسط فرانسوی ها ترویج یافت. در ابتدا فقط برای سرگرم کردن شاه از لوازم چهارشنبه سوری استفاده می کردند اما به مرور، مردم هم در این مراسم ها شریک شدند. بنابراین ناصرالدین شاه دستور داد تا در میدان توپ خانه برای عموم مردم با این لوازم نمایشی برگزار کنند. کم کم استفاده از لوازم آتش بازی آتش‌‌ بازی بین تمام مردم رواج پیدا کرد و به شکل امروزی درآمد.

مراسم چهارشنبه سوری یا چارشنبه سوری یکی از زیباترین مراسم های آیینی و استانی ایرانیان است که از دیرباز تا کنون، رواج داشته است. این جشن محبوب، یکی از آداب و رسوم ایرانی ها است که در آن روشن کردن آتش و استفاده از لوازم آتش بازی، یک رکن اصلی به حساب می آید. به همین دلیل در این مقاله به معرفی جالب ترین لوازم چهارشنبه سوری خواهیم پرداخت.

فهرست مطالب

همه در این جشن باستانی برای خود و دوستان و خانواده شان آرزوی سلامتی و شادی و طول عمر می کنند.مهم ترین و معروف ترین رسم در این شب زیبا، روشن کردن آتش، پریدن از روی آن و پایکوبی و آواز خواندن کنار آتش است. در برخی شهرها، برای شام به نشانه ی آرزوی طول عمر برای افراد خانواده رشته پلو می پزند و برای سرگرمی و سلامتی، آجیل می خورند. همچنین داستان های زیبا تعریف می کنند و تمام شب را به خوشی سپری می کنند.

چگونه یک مینی موشک بسازیم؟

آداب و رسوم چهارشنبه سوری

آتش‌‌ بازی

همانطور که می دانید چهارشنبه سوری یکی از جشن‌های باستانی ایرانیان است که در شب آخرین چهارشنبه سال برگزار می‌شود. در این شب، مردم با شادی و پایکوبی، به استقبال بهار می‌روند.آداب و رسوم چهارشنبه سوری در نقاط مختلف ایران متفاوت است، اما برخی از آداب و رسوم مشترک عبارتند از:

  • روشن کردن آتش: روشن کردن آتش یکی از مهم‌ترین آداب و رسوم چهارشنبه سوری است. مردم معتقدند که آتش، نماد پاکی و روشنایی است و می‌تواند پلیدی‌ها و غم‌های سال گذشته را از بین ببرد.
  • پریدن از روی آتش: پریدن از روی آتش یکی دیگر از آداب و رسوم رایج چهارشنبه سوری است. مردم معتقدند که با پریدن از روی آتش، بیماری‌ها و غم‌های خود را به آتش می‌سپارند و سلامتی و شادکامی را برای خود در سال جدید آرزو می‌کنند.
  •  قاشق زنی: قاشق زنی در گذشته در چهارشنبه سوری رواج داشته است. در این رسم، زنان و دختران چادری به سر می‌کردند و به در خانه همسایگان می‌رفتند و با قاشق به سینی که در دست داشتند می‌زدند. صاحبخانه نیز به آنها آجیل، شیرینی و میوه می‌داد.
  • فالگوش ایستادن: فالگوش ایستادن یکی دیگر از آداب و رسوم چهارشنبه سوری است. در این رسم، افراد در گوشه‌ای می‌ایستادند و به صحبت‌های رهگذران گوش می‌دادند و از آن برای فال خود در سال جدید استفاده می‌کردند.
  • کوزه شکستن: در این رسم، مردم کوزه سفالی کهنه‌ای را پر از آب و سکه می‌کردند و سپس آن را از بالای بام به پایین می‌انداختند. شکستن کوزه، نماد شکستن غم و اندوه و طلوع شادی و خوشبختی در سال جدید بود.

چگونه یک نارنجک دودزا بسازیم؟

چهارشنبه سوری1

علاوه بر این آداب و رسوم، در برخی از نقاط ایران، رسم‌های دیگری مانند شال اندازی، فال حافظ، و آش نذری پختن، آب پاشی، بخت گشایی دختران، دفع چشم زخم ها، کندر و خوشبو،  فال گرفتن نیز از دیگر آیین های جذابی است که در گذشته چاشنی سور و شادی مردم در چهارشنبه آخر سال بوده است.

در سال‌های اخیر، استفاده از وسایل آتش بازی در چهارشنبه سوری افزایش یافته است. در ادامه با وسایل آتش بازی و چند نوع کم خطر آن برای چهار شنبه سوری آشنا می شویم.

وسایل آتش‌‌ بازی

سابقه طولانی مدت آتش بازی در جوامع مختلف سبب تولید ابزارها و روش های متعددی برای این کار شده است. لوازم آتش بازی جزء محصولاتی می باشند که با تنوع بالا در بازار موجود هستند،برخی از این لوازم به دلیل رعایت نکردن موارد ایمنی بسیار خطرناک هستند و استفاده از آن ها جایز نمی باشد، بنابراین بهتر است لوازم آتش بازی که از برندهای معتبر هستند را تهیه کنید.

این لوازم در داخل و خارج کشور به ویژه کشور چین تولید می شوند. لوازم آتش بازی به دو دسته هوایی و زمینی تقسیم می شوند.

ساخت فشفشه با 6 ماده اولیه

 وسایل آتش‌‌ بازی هوایی 

تمام وسایلی که در آسمان ایجاد نور، روشنایی و صدا می کنند را آتش بازی هوایی می گویند که شامل کهکشان، منور، چلچله، لانچر، پروانه و فشفشه و … می باشد.هر کدام از وسایل آتش بازی دارای نکات ایمنی هستند که هنگام استفاده باید به آن ها دقت کنید.

 وسایل آتش‌‌ بازی زمینی

وسایل آتش بازی زمینی نوعی آتش بازی هستند که روی زمین قرار می‌گیرند و به آسمان پرتاب نمی‌شوند. آنها معمولاً برای ایجاد نمایش‌های بزرگ نور و صدا استفاده می‌شوند و می‌توانند در انواع رویدادها از جمله جشن‌ها، چهارشنبه سوری ، کنسرت‌ها و نمایش‌های ورزشی استفاده شوند. مانند : آبشار ، فرفره ، چرخ و فلک و …

از آنجایی که در جشن چهارشنبه سوری تمام اغشار و تمام رده های سنی از خانواده ها سهیم هستند، باید این مراسم به شکلی برگزار شود که همه ی افراد بتوانند در شادی شریک شوند. به همین دلیل ما جالب ترین لوازم چهارشنبه سوری برای آتش بازی و نورافشانی را به شما معرفی می کنیم تا شبی به یاد ماندنی را تجربه کنید.

در واقع، هیچ وسیله آتش بازی کاملا ایمن وجود ندارد. اما، برخی از وسایل آتش بازی در مقایسه با سایرین خطرات کمتری دارند.در اینجا چند نمونه از این نوع وسایل آتش بازی آورده شده است.

چند نوع وسیله آتش‌‌ بازی

1. فشفشه

یکی از وسایل محبوب در آتش بازی که در مراسمات و جشن ها به خصوص چهارشنبه سوری مورد استفاده قرار می گیرد فشفشه است ، این وسیله با سوختن خود و پرتاب جرقه، تولید صدای فش فش مانند و ایجاد نوری زیبا توانسته یکی از وسایل مورد علاقه اکثر افراد در آتش بازی ها باشد.

2. کوزه آتش فشان

این وسیله از کوزه ی کوچکی با ارتفاع 20-30 سانتی متر درست شده است که درون آن با مواد محترقه پر شده و هنگام روشن شدن نور شدیدی شبیه به فشفشه برای چندین ثانیه از آن خارج می شود. 

3. آبشار

یکی دیگر از مواد بی خطر برای چهارشنبه سوری آبشار ها با ارتفاع های مختلف هست که بسیار جذاب می باشند. از این مواد محترقه حتی در مجالس عروسی و جشن ها نیز استفاده می کنند. اگر می خواهید دل بچه های خوشگل و زیبای خود را شاد کنید می توانید برایشان آبشاری های زیبا و پرنور را بخرید و آنها را در چهارشنبه آخرسال شاد کنید.به طور کلی آبشارها به سه نوع گرم، سرد و دستی تقسیم می شوند.

چگونه آبشار بسازیم؟

4.کهکشان

از لوازم آتش بازی و نورافشانی است که بسته به نوع آن در آسمان شکل های زیبا و آتشین را نمایان می کند، کهکشان ها انواع گوناگونی دارند که تفاوت آن ها در تعداد شوتشان به آسمان می باشد.

5. چرخ فلک

چرخ فلک ها نوعی آتش بازی زمینی هستند که به صورت چرخشی جرقه های رنگی را در هوا پخش می کنند.این نوع آتش بازی نیز خطر کمی دارد.چرخ فلک ها را باید در فضای باز و روی زمین صاف استفاده کرد. 

چگونه یک موشک قندی بسازیم؟

6. ترقه‌های مجاز

یکی از وسایل آتش بازی می باشد که با پرتاب و برخورد به یک سطح سخت و یا آتش زدن فتیله آن منفجر شده و ایجاد صدایی مهیب می کند . چینی ها ابداع کننده ترقه می باشند و از اولین کشورهایی هستند که گوگرد و شوره را شناختند و با ترکیب این دو وسایل آتش بازی گوناگونی را تهیه کردند.ترقه ها نیز انواع مختلف دارند. سعی کنید از نوع بی خطر آن استفاده کنید.

7. چلچله

این وسیله نسبت به کهکشان صدای کمتری دارد و پس از شلیک یک خط نوری همراه با صدای سوت ایجاد می کند، انفجار چلچله در آسمان نسبت به کهکشان کوچک تر است.

8. بالن آرزو

بالون آرزوها ابتدا در شرق آسیا و در مراسم های مهم استفاده می شد. این بالون‌های کاغذی به خصوص در تعداد زیاد بسیار سرگرم کننده و جذاب هستند. به گونه ای که حتی تا ساعت ها می توانند افراد زیادی را مجذوب تماشای خود کنند. بسیاری از مردم دنیا معتقدند که پرواز دادن این بالن ها خوش شانسی به همراه دارد . این وسیله کاملا بی خطر است.

بالن

9. لانچر

دارای یک استوانه و تعدادی توپ می باشد که توپ ها داخل استوانه قرار می گیرند و پس از روشن شدن به آسمان شلیک می شوند.

10. منور آتش بازی

منورهای رنگی نیز یکی دیگر از مواد محترقه ایمن برای استفاده در چهارشنبه سوری می باشد. این منورها به هنگام روشن شدن در تاریکی زیبایی خاصی به آسمان می‌بخشند و می‌توانند اوقات خوشی را برای یک تفریح خانوادگی در سه‌شنبه آخر سال رقم بزنند.منور وسیله ای بی‌خطر است که زیبایی آن در آسمان خیره‌کننده است.

منور

نحوه ساخت موشک باروتی

کلام آخر

تمامی لوازم های آتش بازی خطرناک هستند و درصورت استفاده افراد غیر بزرگسال، نظارت و دخالت یک فرد بزرگسال ضروری است. همچنین ضروری است در هنگام استفاده از تمام لوازم آتش بازی و نورافشانی، نکات ایمنی به طور دقیق و کامل رعایت شوند.  نکته مهم دیگری که در این مورد باید رعایت کنید، حتما لوازم آتش بازی و نورافشانی را از فروشگاه معتبر خریداری کنید. 

امیدوارم سال جدید را پر امید شروع کنیم در حالی که پشت سرمان غم‌ها و بیماری‌هایمان را به آتش سپرده باشیم.

آگاهی بیشتر